El tema principal del programa va ser el pacte educatiu. Per valorar l’estat en el qual es troba aquest pacte, ens acompanyaren Vicenç Rodrigo, en representació de FAPA; Miquel Oliver, en representació de la UIB; Toni Salvà de l’Assemblea de Docents; Isaac Ayuso de la Plataforma Crida i Toni Morante, en representació d’ADESMA.
Vicenç Rodrigo de FAPA
El dimoni és una mina
de mentides sense fi
i es que tenim per aquí,
just li basta sa gomina.
Gràcies Taula Educativa
Per un programa ben fet,
planer, diví i satisfet,
de seguir amb la flama viva”.
La glosa de Taula Educativa:
“Des de Taula Educativa,
els molts d’anys volem donar,
ja sabeu que ens motiva
es poder-vos informar
i combatre la mentida
o la gent despectiva
que mos volen receptar
una mala metzina
que ningú no vol tastar”.
Vicenç Rodrigo de FAPA
Segons les valoracions han de ser prudents perquè el pacte inter illes és un experiment inèdit. “Es tracta d’intentar posar-nos d’acord en aquelles coses en les quals tots pensam el mateix, sense renunciar a la pròpia identitat”. Per Rodrigo el pacte és imprescindible: “O ens posam d’acord o viurem de forma permanent amb un constant anar i venir de lleis educatives”.
Rodrigo va recorre a un refrany africà per reflectir l’esperit inclusiu que guia el pacte educatiu: “Per educar un infant es necessita tota la tribu”.
Miquel Oliver de la UIB
Segons Oliver el pacte “pretén corresponsabilitzar a tots els agents educatius en els canvis sistèmics que necessitam. Per Oliver “no serveix de res canviar petites cosetes del sistema educatiu, cal fer un canvi de tot el sistema”.
Oliver es mostra optimista: “Si seguim fent feina tots en els petits punts de desavinences, aquestes es poden resoldre. Crec que els punts d’enfrontament en aquests moments són insignificants i quedaran resolts a finals de febrer”.
Toni Salvà de l’Assemblea de Docents
Salvà destaca la importància del procés per arribar a un pacte: “És un procés fet des de baix cap a dalt, amb la intenció que sigui el més horitzontal possible”. Salvà també destaca que el procés s’està impulsant des de la corresponsabilitat “amb l’objectiu de plantejar les decisions necessàries per garantir l’èxit de l’alumnat, és a dir, que cada alumne dins les seves possibilitats, pugui desenvolupar les seves capacitats i potencialitats”.
Salvà diu que “el pacte és un punt de partida que esperam posar a disposició dels diputats per a què facin les normatives que el permetin desenvolupar”.
Isaac Ayuso, portaveu de la Plataforma Crida
Segons Ayuso el pacte és una oportunitat, però “no hem de deixar de veure el camí que duem. L’obligació de la Plataforma Crida és recordar que per elaborar un pacte educatiu cal recollir totes les necessitats de l’educació pública, de qualitat i en català, que el pacte ha d’incloure les demandes socials de les persones que participaren en la manifestació del 29S”.
Ayuso recorda que “el pacte s’ha d’elaborar amb molta cura, tenint en compte la necessitat d’integrar aspectes més socials i de finançament”. Crida vol que s’incloguin en el pacte certes coses bàsiques: “el pacte ha de tenir en compte la inclusivitat, l’equitat, el català, el model d’educació laica”.
Toni Morante d’ADESMA
Segons Morante “El pacte no només és útil per evitar la conflictivitat i per donar estabilitat, sinó també per fer un bot qualitatiu en l’ensenyament.”
Morante defensa que “el pacte ha de tenir una base social molt ample. Hi han de ser totes les forces socials. És un sentit generalitzat que Crida ha de ser en el pacte, en la manera en què considerin que hi han de ser. Evidentment respectant els seus ritmes, la manera de treballar i de prendre decisions. Crida és un actor extremadament important, pensam que hi ha de ser i que hi serà”.
Segons Morante el pacte “recull la inclusivitat, l’equitat i el català”. Morante afirma sobre el català en l’ensenyament que “ha de ser la llengua preferent perquè és la llengua pròpia, perquè està minimitzada”. Morante afegeix que “s’ha de treballar el català tenint en compte l’autonomia dels centres i el decret de normalització lingüística”.
Morante destaca la idea de procés del pacte educatiu dient que “nosaltres estam aprenent, el procés està essent un procés d’aprenentatge”.
Segons Morante “la lliçó del procés és la capacitat de la societat civil d’arribar a acords que s’ha de traslladar als partits polítics que han de ser capaços de recollir aquests acords”.
L’apunt de Pere Carrió sobre Illes per un pacte.
Pere Carrió a l’apunt valora la darrera reunió d’Illes per un pacte dient que “tenc bones vibracions. Les bases per un pacte educatiu està en bones mans i passa a passa en sortirà un bon document que serà presentat en breu. Qualsevol partit que ens governi haurà d’adquirir un compromís ferm amb el pacte. El temps com a totes les coses ens donarà o llevarà la raó”.
I per acabar... unes gloses de sant Antoni!
La glosa d’en Pere Joan Munar:
“Ajudau-mos sant Antoni
a llevar aquest mal govern
que se’n vagin a l’infern
acompanyant el dimoni.
Rodrigo va recorre a un refrany africà per reflectir l’esperit inclusiu que guia el pacte educatiu: “Per educar un infant es necessita tota la tribu”.
Miquel Oliver de la UIB
Segons Oliver el pacte “pretén corresponsabilitzar a tots els agents educatius en els canvis sistèmics que necessitam. Per Oliver “no serveix de res canviar petites cosetes del sistema educatiu, cal fer un canvi de tot el sistema”.
Oliver es mostra optimista: “Si seguim fent feina tots en els petits punts de desavinences, aquestes es poden resoldre. Crec que els punts d’enfrontament en aquests moments són insignificants i quedaran resolts a finals de febrer”.
Toni Salvà de l’Assemblea de Docents
Salvà destaca la importància del procés per arribar a un pacte: “És un procés fet des de baix cap a dalt, amb la intenció que sigui el més horitzontal possible”. Salvà també destaca que el procés s’està impulsant des de la corresponsabilitat “amb l’objectiu de plantejar les decisions necessàries per garantir l’èxit de l’alumnat, és a dir, que cada alumne dins les seves possibilitats, pugui desenvolupar les seves capacitats i potencialitats”.
Salvà diu que “el pacte és un punt de partida que esperam posar a disposició dels diputats per a què facin les normatives que el permetin desenvolupar”.
Isaac Ayuso, portaveu de la Plataforma Crida
Segons Ayuso el pacte és una oportunitat, però “no hem de deixar de veure el camí que duem. L’obligació de la Plataforma Crida és recordar que per elaborar un pacte educatiu cal recollir totes les necessitats de l’educació pública, de qualitat i en català, que el pacte ha d’incloure les demandes socials de les persones que participaren en la manifestació del 29S”.
Ayuso recorda que “el pacte s’ha d’elaborar amb molta cura, tenint en compte la necessitat d’integrar aspectes més socials i de finançament”. Crida vol que s’incloguin en el pacte certes coses bàsiques: “el pacte ha de tenir en compte la inclusivitat, l’equitat, el català, el model d’educació laica”.
Toni Morante d’ADESMA
Segons Morante “El pacte no només és útil per evitar la conflictivitat i per donar estabilitat, sinó també per fer un bot qualitatiu en l’ensenyament.”
Morante defensa que “el pacte ha de tenir una base social molt ample. Hi han de ser totes les forces socials. És un sentit generalitzat que Crida ha de ser en el pacte, en la manera en què considerin que hi han de ser. Evidentment respectant els seus ritmes, la manera de treballar i de prendre decisions. Crida és un actor extremadament important, pensam que hi ha de ser i que hi serà”.
Segons Morante el pacte “recull la inclusivitat, l’equitat i el català”. Morante afirma sobre el català en l’ensenyament que “ha de ser la llengua preferent perquè és la llengua pròpia, perquè està minimitzada”. Morante afegeix que “s’ha de treballar el català tenint en compte l’autonomia dels centres i el decret de normalització lingüística”.
Morante destaca la idea de procés del pacte educatiu dient que “nosaltres estam aprenent, el procés està essent un procés d’aprenentatge”.
Segons Morante “la lliçó del procés és la capacitat de la societat civil d’arribar a acords que s’ha de traslladar als partits polítics que han de ser capaços de recollir aquests acords”.
L’apunt de Pere Carrió sobre Illes per un pacte.
Pere Carrió a l’apunt valora la darrera reunió d’Illes per un pacte dient que “tenc bones vibracions. Les bases per un pacte educatiu està en bones mans i passa a passa en sortirà un bon document que serà presentat en breu. Qualsevol partit que ens governi haurà d’adquirir un compromís ferm amb el pacte. El temps com a totes les coses ens donarà o llevarà la raó”.
I per acabar... unes gloses de sant Antoni!
La glosa d’en Pere Joan Munar:
“Ajudau-mos sant Antoni
a llevar aquest mal govern
que se’n vagin a l’infern
acompanyant el dimoni.
El dimoni és una mina
de mentides sense fi
i es que tenim per aquí,
just li basta sa gomina.
Gràcies Taula Educativa
Per un programa ben fet,
planer, diví i satisfet,
de seguir amb la flama viva”.
La glosa de Taula Educativa:
“Des de Taula Educativa,
els molts d’anys volem donar,
ja sabeu que ens motiva
es poder-vos informar
i combatre la mentida
o la gent despectiva
que mos volen receptar
una mala metzina
que ningú no vol tastar”.