dijous, 23 d’abril de 2015

TAULA EDUCATIVA convida als seus oients a fer passes per l’educació

Al recull de premsa destacam la notícia d’un acord produït a la darrera Mesa Sectorial, consistent en l’oferta només de places interines de jornada sencera a la convocatòria de juliol, en comptes de places de jornada sencera i de mitja jornada com fins ara; d’aquesta manera els docents amb més puntuació no es veuran obligats a escollir places de mitja jornada ni veuran que altres docents amb menys puntuació puguin optar el mes de setembre a places de jornada sencera, millors que les de juliol. També parlam de les queixes de les APIMAS del col·legi Es Pont i de l’IES Sureda i Blanes en relació a la degradació que afecta als centres. També ha estat notícia l’advertència de l’Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE) sobre el fet que l’estat espanyol té un dèficit d’alumnes de Formació Professional i el fet que augmenten els ni-ni i que els situen entorn a un 23%, els joves que ni treballen ni estudien.

Al programa també tenim un record per Eduardo Galeano, un escriptor i referent del pensament crític.

En el marc de la campanya “I tu, què has perdut?” Taula Educativa va estar present el diumenge de l’Àngel a Bellver, en una festa molt reivindicativa, on aprofitàrem per donar difusió de la marxa educativa de dia 25 d’abril i recollírem les demandes i denúncies de la gent entorn a les coses que han perdut al llarg d’aquesta legislatura. De paraula, recollirem les impressions de Francina Armengol (candidata al govern pel PSIB-PSOE), Miquel Comas (candidat a la batlia de Palma per Som Palma), Pere Miralles (bibliotecari), Nati de Grado (membre de Bici Ciutat), Rosa Peña (docent d’una escola concertada) i Fatma (membre de la Plataforma d’Afectats per les Hipoteques).

Marcel·lí Guerrero ens presenta la Campanya “Pensa-hi”, que té com a objectiu fer balanç sobre la gestió educativa durant aquesta legislatura. La campanya està basada en dades oficials extretes de la pròpia Conselleria d’Educació. El símbol de la campanya és una mà que mostra un dit amb un llaç de color verd i ens convida a fer memòria i a recordar què ha passat en el món de l’educació i en quina situació es troba a dia d’avui. Les dades indiquen que en 4 anys s’han perdut aproximadament 1.000 docents.

Juan Álvarez, representant de l’Associació de Filòlegs i traductors, ha intervengut en el programa per replicar les opinions manifestades al programa anterior per part de docents amb titulacions d’humanitats i els nivells d’idiomes requerits per la Conselleria per impartir assignatures en llengua estrangera. Una de les afirmacions d’aquest col·lectiu de Filòlegs que més criden l’atenció és la que menysté els títols atorgats per les Escoles Oficials d’Idiomes dient que els nivells C1 i C2 aporten coneixements idiomàtics només a nivell d’usuari.

A l'apunt, Pere Carrió ens parla “De les Autopistes de l'educació als camins plens de clots”...
“En només quasi quatre anys, el president Bauzà i el seu govern ens han portat el desastre més gros que ha conegut l'educació en tota la història.

• Ha situat la Comunitat balear com a subcampiona autonòmica de les retallades en educació.

• Ha fet passar la Comunitat de la posició vuitena a la primera de l'Estat en abandonament escolar prematur amb l'agravant que totes les demés han millorat la seva situació al respecte.

• Ha reduït a extrems tan temeraris les inversions en construcció i millora d'infraestructures educatives

• I a més ha reduït en un 30% la partida per a despeses de funcionament dels centres.

• Ha rebaixat a la meitat els diners destinats a beques i subvencions, justament en el moment que eren més necessaris.

• Ha empitjorat les condicions laborals i salarials dels mestres.

• Ha permès deixar els alumnes fins a 30 dies sense professor quan aquest està de baixa, i augmentar fins a un 20% el nombre d'alumnes per aula.

• Ha suposat l'acomiadament de més de 1.000 professors, que també són recursos que perden els alumnes.

• Ha conduït a la desatenció dels alumnes més vulnerables i a l'exclusió dels que es troben en condicions de major desavantatge.

• Ha produït un increment de la conflictivitat en els centres educatius i la rebaixa de la qualitat de l'ensenyament que reben els estudiants

• Ha deixat els edificis escolars en alarmant estat de deteriorament, que ha arribat a representar un risc per a la seguretat de les persones.

Les “autopistes de l'educació” que prometé l'actual president Balear en el seu discurs d'investidura han conduït les escoles de les Illes a èpoques passades: en inversió pressupostària, vuit anys enrere; i en atenció a la diversitat, hem retrocedit més de vint anys.

Entre tots hem d'aconseguir que aquest estat de coses no continuï per més temps. Pens que la possibilitat d'un canvi està en les nostres mans”.