dimarts, 31 de març de 2015

Taula educativa. Estrenam nou espai de denúncia: I tu què has perdut?

Estrenam nova secció del programa: “I tu, què has perdut?

Hem estrenat una nova secció setmanal que es titula “I tu, què has perdut?”, recollint les opinions de diversos manifestants que participaren en la concentració davant el Consolat de Mar contra la LOMQE i contra la reforma de les carreres universitàries (del conegut 3+2). La secció està oberta a la participació de tots els centres educatius i té com a objectiu recordar les malifetes que en matèria educativa s’han produït durant aquesta legislatura.

Al resum de premsa hem destacat la concentració al Consolat de Mar: la política continuista de retallades de l’actual Conselleria d’Educació; l’aplicació estricte de la LOMQE i la reducció dràstica a secundària de l’ensenyament de música, tecnologia, ètica, filosofia i història clàssica; la confirmació de la sentència contra les Encausades de la Conselleria; i la problemàtica que generen els grups de whatsapp de pares. A la secció sobre xarxes socials ens hem fet ressò de la notícia de la conferència d'Isabel San Sebastián sobre Ramon Llull. A l’apunt, Pere Carrió ha parlat de la necessitat de treballar en base a projectes. A la secció del pati hem parlat amb Bernat Calafat sobre les reivindicacions fetes per aconseguir la construcció d’un Institut a santa Maria.

Bernat Calafat: “Demanam al Govern l’inici immediat de la construcció de l’Institut de Santa Maria”


Bernat Calafat, portaveu de la Plataforma per l’IES Santa Maria, recorda que des del 2007 les comunitats educatives de Santa Maria i Santa Eugènia venen demanant la construcció de l’Institut de santa Maria.

Calafat denuncia el tracte arbitrari rebut per part de la Conselleria, perquè mentre ells duen esperant un institut des de fa més de 7 anys, altres municipis han aconseguit tramitar la construcció del seu institut en només 4 anys. Calafat valora aquest tracte diferenciat: “Nosaltres pensam que ha estat una manca de voluntat política. Per què un institut s’ha pogut estrenar dia 20 de gener del 2014 i nosaltres encara estam esperant? El favoritisme és més clar si tenim en compte que l’altre municipi va ofertar el solar un any després del nostre (...) En les darreres declaracions, nosaltres veiem que hi ha una estratègia clarament dilatòria que es manifesta en els fet de no encarregar el projecte ni fer una reserva de crèdit pel 2015, més enllà de les eleccions”.

Després de 8 anys resulta que la Conselleria posa ara l’excusa que el solar s’ha quedat petit i aquesta passa a ser l’excusa per no iniciar les obres. Calafat mostra la seva sorpresa pel fet que “el solar l’han fet tornar petit... El solar que mesurava 9.600 metres quadrats, de cop i volta només mesura 7.500”.

L'apunt de Pere Carrió... Els canvis necessaris

Fa molts d’anys els docents de les escoles unitàries tenien alumnes des dels 6 al 12 anys dins la única aula de que disposaven i la necessitat els feia innovar. Provaven noves metodologies que facilitessin els treball en equip o cooperatiu de l’alumnat, com eren el mètode de projectes o centres d’interès o les tècniques Freinet, entre d’altres. El mestre de mestres Miquel Porcel va proporcionar un material extraordinari amb les enciclopèdies graduades per cicles.

Avui, els docents necessiten millorar els recursos didàctics amb noves idees si volen aconseguir solucionar els problemes d’atenció a la diversitats i captar l’interès de l’alumnat cap a l’aprenentatge.
La diferència entre aquells antics docents i els d’avui és que ara no són mestres únics que podien fer i desfer a la seva secció unitària sinó que han de treballar en equip coordinat i que els centres actuals tenen una important complexitat.

Cal que la reflexió pel canvi sigui conjunta de tota la comunitat educativa: directius, docents, famílies i, si és possible, alumnat.

Els centres han de realitzar canvis importants en molts d’aspectes però, si volen millorar els resultats, sobretot han de realitzar canvis en el currículum que incloguin les matèries o àrees, els continguts, la metodologia i l’avaluació. També han de revisar el treball fet per aconseguir una millora constant.

En deia una persona experta en ensenyament que per treballar les competències bàsiques, avui requerides a les avaluacions tant nacionals com internacionals, només es pot fer mitjançant el mètode de projectes.
En contra hi ha un handicap important: preparar un projecte requereix temps i esforç. No es pot fer amb presses i s’ha de preparar en equip ben coordinat. Els resultats només es veuran a mitjà o llarg termini.
Però front la situació d’emergència escolar actual s’han de moure les coses. No es pot estar aturat. I si fem això, estigueu segurs: innovar és millorar!