L'Assemblea de Docents mitjançant UOB i Alternativa denuncia a Inspecció de Treball la Conselleria d'Educació per les ràtios il·legals de 13 centres públics

L’Assemblea de docents denuncia la Conselleria d’Educació i Universitats per incomplir la legislació educativa vigent a les Illes Balears, que regula les condicions laborals del professorat quant a la ràtio alumnes/aula.

Iniciam les denúncies dels centres educatius que pateixen una situació més greu, segons les dades oficials de matricula d’octubre del 2016

L’Assemblea de Docents, mitjançant el requeriment administratiu presentat pels sindicats UOB i Alternativa, ha formalitzat avui matí una denúncia contra la Conselleria d’Educació per considerar que incompleix la normativa legal vigent sobre ràtios. En la passada Assemblea general de dia 2 de març vàrem decidir iniciar les denúncies amb els centres que tenen una situació especialment greu, per això s’inclouen en el denúncia 13 centres i 65 grups amb més de 27 alumnes a educació infantil i primària.

Aclarim que la situació dels 13 centres no suposa, ni de molt tots els casos denunciables. Les dades oficials de matrícula d’octubre del 2016 ens mostren unes xifres escandaloses: 143 de 215 centres d’educació infantil i primària tenen grups per damunt de la ràtio màxima de 25 alumnes. En total s’han comptabilitzat 572 grups d’alumnes entre els 3 i els 12 anys. La situació en aquests moments es pot haver agreujat si tenim en compte que s’han incorporat 2.788 alumnes fora del termini ordinari de matrícula, segons les dades facilitades per la Conselleria d’Educació en una nota de premsa de 17 de març. Destacam que les xifres no inclouen els centres de secundària ni FP ni els centres concertats.


Per què denunciam?

La primera demanda que l’Assemblea de Docents va adreçar al Govern, just en començar la legislatura, fou que actuàs urgentment sobre les ràtios excessives i abusives que ja feia massa temps que patíem; en aquell moment li demanàvem un pla de xoc. No es va produir. Posteriorment, un cop finalitzat el Real Decret Llei 14/2012 de mesures urgents, conegut com a «Decret Estarelles» segons el qual es permetia incrementar un 20% les ràtios, duguérem a terme una campanya de denúncia de ràtios il·legals i inassumibles i la situació tampoc no es va solucionar.

La resposta del Govern a les nostres demandes ha estat paradoxalment negar que hi ha ràtios il·legals, quan la informació que ens arriba, tant dels companys de les assemblees de centre, com de les dades oficials de matrícula, ens confirmen una realitat diferent: se superen les xifres legals a molts grups/classe. Ens trobam a meitat de legislatura i quant a infraestructures educatives el Govern s’ha limitat a licitar les obres d’un CEIP a Manacor i un IES a Sta. Maria i a presentar, després de les pressions polítiques dels socis de Govern, un pla d’infraestructures sense consensuar, que s’allarga fins al 2023 i en el qual el finançament de les obres depèn de partides que no estan assegurades.

Arribats en aquest punt, ara denunciam perquè consideram que la situació és insostenible perquè suposa una càrrega de treball, un esforç i una responsabilitat per al professorat superior al que li pertoca per llei, amb els conseqüents riscs per a la salut física i mental. Actuam amb coherència amb les nostres reivindicacions i continuam reclamant unes condicions laborals dignes i un model educatiu de qualitat i inclusiu en el qual aquestes ràtios esdevenen incompatibles amb l’atenció a la diversitat i dificulten l’aplicació de metodologies innovadores. La denúncia inclou un informe del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació de la UIB (setembre de 2012) que acredita que les ràtios augmentades generen frustració i insatisfacció en el professorat i en dificulten greument la tasca docent.


Per què són ràtios il·legals?

L'article 87 de la Llei Orgànica d'Educació, permet incrementar un 10% les ràtios màximes legalment establertes en el cas que sigui necessari per «atendre necessitats immediates d'escolarització d'alumnat d'incorporació tardana, bé per necessitats que vinguin motivades per trasllat de la unitat familiar en període d'escolarització extraordinària, a causa de la mobilitat forçosa de qualsevol dels pares, mares o tutors legals, o a causa de l'inici d'una mesura d'acolliment familiar de l'alumne». És aquí on la Conselleria fa una interpretació errònia de la llei, atès que des de principi de curs (i per tant dins el període d'escolarització ordinària) ja es varen assolir aquestes ràtios superiors a les màximes permeses. La Conselleria interpreta que una vegada es dóna l’excepcionalitat, aquesta es cronifica per tota l'escolarització del grup d'alumnes augmentat. Així, si per exemple un grup aquest mes de març rep un nou alumne provinent d'una altra població se n’augmenta la ràtio de 25 a 26 alumnes, així serà un grup que el curs vinent es mantindrà a 26 alumnes en la mateixa classe. Evidentment l’esmentat article 87 no permet això, ja que només està previst l'increment per ATENDRE NECESSITATS IMMEDIATES D'ESCOLARITZACIÓ EN PERÍODE D'ESCOLARITZACIÓ EXTRAORDINÀRIA (és a dir, una vegada començat el curs). L'excepcionalitat acaba a final de curs, quan s'han de planificar les necessitats de personal i de grups per al nou curs tenint en compte l'increment d'alumnat i respectant les ràtios legalment establertes.

En tots els grups denunciats per l'Assemblea de docents fins i tot s'incompliria el 10% d'increment extraordinari que permet el referit article 87 de la LOE, en el cas que s'hi pogués aplicar (cosa que, com hem explicat, no seria possible).


És responsabilitat del Govern posar remei a la problemàtica de la sobresaturació de les aules. La previsió, la planificació, la creació de noves infraestructures i l’increment dels pressupostos educatius són imprescindibles i el Govern du dos anys de retard. No es pot esperar més, anam arrossegant aquesta situació des que s’iniciaren les retallades educatives l’any 2011.

Sol·licitam, en aquesta denúncia (https://drive.google.com/file/d/0B2QIlvh64MIFV21NZkp1NEM3NXc/view?usp=sharing), la intervenció de la Inspecció de Treball, per tal que, dins les seves competències i atès que s'estan vulnerant les condicions laborals dels treballadors docents i se n’està posant en risc la salut, dugui a terme les actuacions que corresponguin.

Més recent Anterior

Formulari de contacte